Descripció del curs
Vivim en una societat que es caracteritza per la globalització i la incertesa. En el nou context, la transició digital i l’especialització són dos factors claus d’eficiència i competitivitat.
El sector cultural, format majoritàriament per petits operadors, veu com les administracions públiques fan un pas enrere en el finançament de la seva activitat i temen pel seu futur.
Molts experts consideren que, a diferència d’altres sectors productius, la solució no passa per la concentració empresarial que comportaria una notable pèrdua de riquesa creativa i biodiversitat. A més, les estructures de gran dimensió cada vegada tenen més dificultats per a adaptar-se als continus canvis de context.
Sembla que la solució exigeix treballar en xarxa. Els agents culturals petits poden trobar en les xarxes col·laboratives els mateixos factors d’eficiència i sostenibilitat que, en el seu moment, aportaven les estructures de gran grandària, entre els quals es pot destacar la capacitat de generar economies d’escala i de diversificar el risc.
Per a avançar en aquest camí fa falta que els agents culturals siguin capaços de desenvolupar estratègies col·laboratives amb altres agents.
Pels arguments exposats, ens podem formular diverses preguntes: Quins beneficis reals comporta treballar en xarxes de col·laboració? En quins àmbits podem col·laborar? Quines modalitats de col·laboració podem establir? Quins riscos i dificultats comporta la col·laboració entre agents? Com ha de ser el procés d’explorar i establir una estratègia de col·laboració win-win?
Programa
- El nou context: globalització, incertesa, transició digital i especialització.
- El sector cultural: atomització, aposta per la diversitat creativa i resistència a la concentració empresarial.
- Beneficis de les estratègies de col·laboració: reducció de costos estructurals, especialització i posicionament. Diversificació del risc.
- Dificultats i riscos: por a la pèrdua d’identitat, conflicte d’interessos, desacord, dominació.
- El mapa de posicionament: variables, identificació de PV similars, estratègia competitiva i col·laborativa.
- Àmbits de col·laboració: producció de serveis i activitats, comercialització en el mercat, prestació de serveis a les administracions públiques.
- Modalitats de col·laboració: estratègica (joint venture) i operativa (ocasional o regular).
- El procés d’explorar i acordar una col·laboració win-win: formular una proposta, explorar complementarietat i compatibilitat, crear un clima de confiança, posar en comú els beneficis buscats, explorar opcions, analitzar els seus avantatges i inconvenients i jerarquitzar-les, formular un acord.
- Les xarxes col·laboratives: pla d’acció, governança, estructura operativa.
Professorat
Jaume Colomer
Consultor especialitzat en anàlisi i planificació de sistemes culturals i en desenvolupament de públics i comunitats culturals.
Fundador i director de Bissap. Docent en diversos masters i postgraus en gestió cultural de la Universitat de Barcelona i d’altres universitats. Ha estat Director de serveis d’Educació, Cultura i Cooperació de l’Ajuntament de Sabadell, comissari de Mercartes i Escenium, gerent de l’empresa Tres per 3 dedicada a la producció i exhibició teatral, i ha tingut diferents responsabilitats a les àrees de Joventut, Serveis Socials i Esports de l’Ajuntament de Barcelona.
Ha publicat diversos llibres i articles sobre cultura, arts escèniques i educació.